شرکت آراشیمی پارس

چگونه مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست خود انتخاب کنیم؟

پوست انسان همواره در معرض آلودگی، نور خورشید و استرس‌ دچار خشکی، ترک و تیرگی می‌شود. یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین شیوه‌های مراقبت از پوست، انتخاب  کرم مرطوب کننده مناسب پوست است. مصرف روزانه‌ و مرتب مرطوب کننده، جوانی و شادابی پوست مصرف کننده را حفظ کرده و در واقع، مرطوب کننده‌ نجات دهنده پوست کاربران به حساب می‌آید. کرم مرطوب‌ کننده‌ نقش مهمی در حفظ نشاط و سلامت پوست بر عهده دارد.‌ در ادامه به چگونگی انتخاب مناسب‌ترین مرطوب کننده برای پوست پرداخته می‌شود.

نوع پوست خود را بشناسید. 

اولین و مهم‌ترین قدم در انتخاب نرم کننده مناسب، شناسایی نوع پوست خودتان است. اگر شناخت دقیقی از نوع پوست خود داشته باشید، بهترین نرم کننده را انتخاب خواهید کرد.

پوست معمولی: این نوع پوست نه چرب است  و نه خشک. این مدل پوست نرم و عاری از لکه و جوش بوده و با یک نرم کننده معمولی به راحتی پوشش داده می‌شود.

پوست چرب: پوست چرب  براق بوده  و حتی لغزنده هم می‌باشد.

پوست خشک: در این حالت پوست خشک و شکننده  بوده و پوسته پوسته می‌شود.  درنتیجه باید برای پوست خشک بهترین کرم مرطوب کننده دست و صورت را خریداری کنید. این نوع پوست چنانچه در برابر نور خورشید، وزش باد و آلودگی قرار گیرد، جلوه بسیار نامناسبی پیدا می‌کند.

پوست مختلط: در صورتی که قسمتی از پوست فرد چرب و بخش دیگر آن خشک یا معمولی می‌باشد، نوع پوست این فرد مختلط است.

پوست حساس: این نوع پوست به مواد لوازم آرایشی بهداشتی و تغییرات آب و هوایی حساس می‌باشد. در صورتی که پوست حساس با مواد تحریک کننده در تماس باشد، صدمه دیده و دچار التهابات یا اگزمای پوستی می‌شود. در این شرایط باید از بهترین کرم مرطوب کننده برای پوست حساس استفاده کرد تا پوست دچار مشکل نشود. 

انتخاب کرم مرطوب کننده بر اساس نوع پوست 

مرطوب کننده پوست با تأمین مقدار رطوبت مورد نیاز به همراه چربی مانع خشکی پوست می‌شود. بنابر توصیه‌ پزشکان متخصص پوست این است که پس از شستشوی پوست با پاک کننده مناسب و خشک کردن ملایم آن، از مرطوب کننده استفاده کنید. نرم کننده‌ها به شکل لوسیون، روغن و کرم در بازار یافت می‌شوند. بهتر است در انتخاب هر محصول دقت کافی داشته باشید.‌ 

مرطوب کننده مخصوص پوست چرب

اگرچه پوست چرب، نسبت به انواع دیگر پوست ها رطوبت بیشتری دارد، اما همچنان نسبت به سرما، شرایط آب و هوایی سخت، باد و محیط‌های خشک، حساس است. برای کاهش احساس سنگینی یا براقی پوست از  از کرم مرطوب کننده‌ پوست چرب که  چربی ندارد استفاده کنید. کرم مخصوص پوست چرب  حاوی اسید هیالورونیک و گلیسرین است. 

مرطوب کننده مخصوص پوست حساس 

پوست‌های حساس  همانند پوست افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس، عملکرد ایمنی بسیار   ضعیفی دارند. این بدان معنا است که این نوع پوست توسط مواد موثره و اسانس های خاص در مرطوب کننده‌ها تحریک می شوند.  کرم مرطوب کننده پوست حساس که بدون بو، هیپوآلرژِنیک و حاوی آلوئه ورا یا گیاه بابونه است، عملکرد خوبی  دارد. از مصرف کرم مرطوب کننده صورت که حاوی ترکیبات ضد پیری هستند، دوری کنید. این کرم‌ها به دلیل داشتن مواد حساسیت زا موجب حساسیت بیشتر در پوست می‌شوند.

مرطوب کننده مخصوص پوست معمولی

 پوست معمولی نه خیلی نرم است و نه خیلی خشک و در واقع زیباترین نوع پوست محسوب می‌شود. برای پوست معمولی از مرطوب کنندۀ دارای pH کم، سبک و غیرچرب استفاده کنید. بیشتر مرطوب کننده‌هایی که برای پوست معمولی تولید می‌شوند، دارای روغن‌های سبک یا حاوی ترکیبات سیلیکونی هستند. 

مرطوب کننده مخصوص پوست مختلط

پوست مختلط در اطراف گونه‌ها، طبیعی و در پیشانی و بینی که به عنوان منطقه T معروف است، کمی چرب‌تر می‌شود.‌ دارندگان پوست مختلط در منطقه T به مرطوب کننده اضافی احتیاج ندارند اما برای مناطق دیگر مانند گونه‌ها، چانه و دو طرف فک باید از مرطوب کننده‌های قوی و ماندگار استفاده کنند. 

مرطوبکنندهمخصوصپوستخشک

مصرف کنندگان  مبتلا به بیماری‌هایی مانند اگزما و حساسیت شدید، بیشتر از دیگران دچار خشکی  پوست هستند. اما گاهی اوقات شدت این خشکی به اندازه‌ای زیاد است که چندین مرتبه در روز استفاده از مقدار زیاد مرطوب کننده هم از خشکی پوست نمی‌کاهد.  لوسیون‌ها و مرطوب کننده های حاوی روغن جوجوبا و یا روغن نارگیل برای پوست های خشک مناسب هستند. این افراد بهتر است در شرایط سخت آب و هوایی به طور مرتب کرم خود را تجدید کنند. این افراد باید  از  کرم مرطوب کننده پوست خشک  با روغن های بیشتر استفاده کنید. برای پوست های خیلی خشک استفاده از مرطوب کننده هایی که دارای  ترکیبات  اسید لاکتیک، اوره، اسید هیالورونیک، دایمتیکون، لانولین یا روغن معدنی هستند، پیشنهاد می‌شود.

خرید کرم مرطوب کننده مناسب پوست چرب از آراشیمی شاپ: کرم ژل مرطوب کننده تیوپی آی پلاس 

خرید مرطوب کننده مطابق شرایط آب و هوا

مرطوب کننده‌ای که برای یک فصل سال مفید   است، شاید برای فصل دیگر چندان کارایی نداشته باشد. بهتر است از ژل نرم کنندۀ بدون چربی برای فصل تابستان و کرم مرطوب کننده جهت حفظ رطوبت پوست، برای فصل زمستان استفاده کنید. در شرایط آب و هوایی بسیار سرد استفاده از پماد های مرطوب کننده پوست را کمتر تحریک کرده و در نتیجه تاثیر بیشتری خواهند داشت. گاهی یافتن کرم مرطوب کننده‌ مناسب صورتی که برای تمام طول سال مفید باشد، مدت زمان زیادی زمان لازم دارد. محصولات جدید را امتحان کنید. اما اگر پوستی خشک یا حساس دارید، احتیاط کنید. قبل از مصرف محصولات جدید، مقداری از آن را برای انجام تست حساسیت روی گردن یا پشت دست خود بمالید. اگر حساسیت نشان نداد، می‌توانید به استفاده کردن از آن ادامه دهید.

سخن پایانی

پوست انسان در مواجه با گرما، آلودگی، استرس و نور خورشید دچار خشکی و یا ترک خوردگی می‌شود. در انتخاب بهترین نرم کننده پوست، ابتدا باید نوع پوست خود را شناسایی کنید. پوست افراد شامل، معمولی، خشک، چرب، حساس و مختلط است. افرادی که دارای پوست خشک هستند، باید از پمادهایی استفاده کنند که دارای میزان چربی بالاتری باشد. کرمی که در فصل گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای فصل سرد چندان مناسب نیست. برای خرید یک کرم مناسب پوست خود از آراشیمی شاپ محصولات جدید را امتحان کنید. قبل از استفاده مقداری از کرم را به پشت بازو و گردن بمالید و سپس در صورت یا دست خود به کار ببرید.