شرکت آراشیمی پارس

مراقبت اولیه پوست کودکان از چه سنی شروع می شود؟

شاید فکر کنید تنها افراد بزرگسال هستند که نیازمند مراقبت از پوست خود هستند؛ در صورتی که اهمیت سلامت پوست به حدی زیاد است که بهتر است از همان ابتدای کودکی به آن توجه کنید و نسبت به حفظ سلامت آن مراقبت‌های لازم را انجام دهید. اما این که مراقبت اولیه پوست کودکان از چه سنی شروع می‌شود سوالی است که قصد داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم.

مراقبت از پوست کودکان در چه سنی مناسب است؟ 

معمولا کودکان با توجه به سن حساسی که دارند و دارای پوست لطیف و تحریک‌پذیری هستند باید به خوبی مورد توجه و مراقبت قرار گیرند. اما توجه داشته باشید که سن مراقبت از پوست کودک به این معنا نیست که از محصولات ویژه پوست برای آن‌ها استفاده شود‌. در واقع در دوران کودکی آن‌ها تنها باید از ایجاد و بروز عوارض ناشی از حساسیت‌های پوستی جلوگیری کنید. نکته دیگری که وجود دارد این است که نوع پوست کودکان در این دوران به صورت دقیق مشخص نیست؛ بنابراین نیازی به رسیدگی ویژه به پوست آن‌ها نخواهد بود. در واقع نیاز یک کودک برای مراقبت اولیه و محافظت از پوست او سن و سال خاصی ندارد بهتر است از همان بدو تولد، نکات و مراقبت‌های لازم جهت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و جلوگیری از مشکلاتی که در آینده ممکن است برای آن‌ها ایجاد شود صورت گیرد. اما به‌طور کلی باید گفت که بهداشت کودکان بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو برای رعایت بهداشت پوست و سلامت آن‌ها می‌توان از محصولات مراقبتی که شامل ضد آفتاب‌ها، لوسیون‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های ضد سوختگی پوست، فوم شستشو مخصوص کودکان و شامپو بدن، دستمال مرطوب، پودر بچه و… استفاده کرد. بهتر است کودک به صورت مرتب استحمام شود و بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرد.

خرید کرم ضد آفتاب پرودرما SPF35 پرودرما از آراشیمی شاپ: کرم ضد آفتاب پرودرما SPF35 پرودرما 

مراقبت های لازم از پوست کودکان 

پیش‌تر گفتیم که مراقبت از پوست کودکان لزوما به این معنی نیست که از محصولات خاص مراقبتی استفاده کنید. پس اولین اقدام به منظور مراقبت از پوست کودکان این است که هر آنچه که باعث تحریک شدن یا ایجاد بیماری‌های پوستی خواهد شد را شناسایی و از آن اجتناب شود. قدم بعدی بعد از شناسایی مشکل یا آسیب احتمالی این است که به دنبال یک راه‌حل مناسب برای مراقبت از پوست کودک خود باشید. توجه داشته باشید که برخی عوامل مانند گرد و غبار، دود سیگار، نور خورشید، برخی از پارچه یا ملحفه‌ها، موی حیوانات خانگی، صابون‌ها یا برخی مواد شوینده ممکن است پوست کودک را تحریک و موجب بروز آسیب شوید. در چنین شرایطی استفاده از برخی محصولات بهداشتی و مراقبتی که به بدون نسخه در داروخانه‌ها در دسترس خواهد بود می‌تواند برای جلوگیری یا درمان به شما کمک کند. البته در صورت بروز مشکلات حاد‌تر حتما به پزشک متخصص مراجعه شود تا اقدامات لازم صورت گیرد. لازم به ذکر است در اغلب موارد بروز برخی مشکلات پوستی و حساسیت‌ها برای کودکان در سنین مختلف امری طبیعی خواهد بود با توجه به لطافت و نازک بودن پوست آن‌ها نسبت به افراد بالغ‌تر پس جای هیچ نگرانی نیست؛ تنها توجه و مراقبت در سنین مختلف کودک باید مورد توجه قرار گیرد و تغییر فصل، محیط، عادات غذایی یا موارد دیگری که می‌تواند روی پوست کودکان تاثیرگذار باشد را در نظر داشته و نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهید.

توصیه های متخصصان برای مراقبت از پوست در سنین مختلف 

با توجه به این که کودکان در هر بازه سنی مختلفی دچار تغییرات مختلف هستند ممکن است دلایل متعددی سلامت پوست آن‌ها را به تحریک و تحت تاثیر قرار دهد. در همین زمینه به جهت حفظ سلامت پوست کودکان و مراقبت صحیح از آن متخصصان توصیه‌ها و راهکارهایی ارائه داده‌اند که در سنین مختلف باید به آن‌ها توجه شود. برخی از توصیه‌ها و نکات حائز اهمیت که توسط متخصصین ذکر شده عبارتند از:

سن ۲ تا ۵ سال: در این سن کودکان یاد می‌گیرند که به تنهایی برخی کارها و فعالیت های خود را مانند راه رفتن یا حرف زدن انجام دهند. در واقع بین ۲ تا ۵ سالگی کودک با توجه به مهارت یادگیری بهترین سن برای آموزش بهداشت مخصوصا شستن دست و صورت خواهد بود که یکی از مهم‌ترین نکات برای مراقبت و بهداشت پوست محسوب می‌شود.

سن ۶ تا ۹ سال: این محدوده سنی با توجه به این که کودک دارای روحیه استقلال است بهترین سن برای تقویت و عادت به مراقبت و اهمیت دادن به سلامت پوست او خواهد بود. پس بهترین زمان برای آموزش رفتار و عادات خوب و به نوعی اهمیت به سلامت کودکان بین ۶ تا ۹ سالگی آن‌ها است.

سن ۱۰ تا ۱۳ سال: حساس‌ترین سن به دلیل این که سن کودک در واقع از کودکی به سمت بلوغ می‌رود؛ بنابراین دچار تغییراتی در پوست و به‌طور کلی بدن می‌شود بین ۱۰ تا ۱۳ سالگی است. در این سن نیز یک رژیم غذایی مناسب و مراقبت‌های لازم از پوست می‌تواند سلامت آن‌ها را تضمین کند. پس یکی از بهترین راهکارها این است که رژیم و عادات غذایی کودک را زیر نظر داشته باشید. 

خرید شامپو سر و بدن روزانه کودکان ای پلاس از آراشیمی شاپ : شامپو سر و بدن روزانه کودکان ای پلاس 

سخن پایانی

حتما می‌دانید که مراقبت از پوست کودکان از آسیب‌ها و مشکلات جدی‌تر پیشگیری می‌کند؛ در واقع هر چه در سنین پایین‌تر به سلامت پوست کودک توجه داشته باشید نه تنها هزینه‌های احتمالی درمانی را کاهش می‌دهد بلکه در کاهش یا پیشگیری از خطرات و بیماری‌های پوستی در سنین بالاتر نیز موثر خواهد بود. همان‌طور که اشاره کردیم حفاظت و مراقبت از پوست کودکان شامل اقدامات و مراحل گوناگونی است که در سنین مختلف متفاوت خواهد بود؛ اما بهترین راهکار جلوگیری از مشکلات، آسیب‌ها و تحریک شدن پوست است که یک پزشک متخصص بهتر می‌تواند در این زمینه مشاورهای لازم را در اختیار شما قرار دهد.

خرید شامپو ضدشوره موی سر مناسب اطفال و کودکان اسکالپیا: شامپو ضدشوره موی سر مناسب اطفال و کودکان اسکالپیا 

سوالات متداول

آیا پوست کودکان به مراقبت نیاز دارد؟

بله، با توجه به این که کودکان نسبت به بزرگسالان از پوست حساس و نازک‌تری برخوردار هستند قطعا راحت‌تر تحریک و دچار آسیب می‌شود؛ از این رو نیاز به مراقبت از آن نیز حائز اهمیت خواهد بود.

روتین پوستی برای کودکان از چه سنی مناسب خواهد بود؟

به‌طور کلی استفاده از روتین پوستی برای داشتن پوست سالم و شفاف بهتر است از کودکی آغاز شود؛ اما استفاده از آن‌ها و روش‌های مراقبت از پوست در کودکی با توجه به سنین مختلف متفاوت خواهد بود.